Bridgerton kostuumdrama series

Bridgerton gezien? Deze 20 kostuumdrama-series moet je ook zien

De kostuumdrama-serie Bridgerton is op dit moment ontzettend populair op Netflix. Maar er zijn nog veel meer goede en vermakelijke kostuumdrama-series. Ze zijn niet allemaal op Netflix te zien. Sommige series zijn te zien via HBO, BBC of andere streamingsdienst. Ik heb mijn top 20 van het moment voor je op een rijtje gezet. We beginnen bij de nummer 20 en werken zo naar de nummer 1 toe.

Nu hoef je alleen nog tijd vrij te maken om ze te bingewatchen!
Laten we beginnen…


4. Bridgerton

Bridgerton cover

Drama | Romantiek

Rijkdom, lust en verraad tegen de achtergrond van het Regency-tijdperk in Engeland, gezien door de ogen van de machtige familie Bridgerton.

Cijfer IMDB: 7,3 | Mijn cijfer: 9,0

Aan de hand van de titel van deze blogpost kon je al raden dat de serie Bridgerton op het lijstje zou staan. Het is een lekker luchtige serie en is gebaseerd op het boek ‘De ongetrouwde hertog‘ geschreven door Julia Quinn. Er zijn op dit moment acht boeken maar het eerste seizoen van de serie is een verfilming van het eerste boek.

Ik vind het een verslavend leuke serie. Het is luchtig, romantisch en er zit een goede dosis humor in. Dit is zo’n serie waarbij je weinig hoeft na te denken maar gewoon lekker weg kijkt.


3. Outlander

Outlander cover

Drama | Romantiek | Fantasie

Een Engelse gevechtsverpleegster, Claire, uit 1945 wordt op mysterieuze wijze teruggeworpen in de tijd naar 1743. Daar probeert ze op allerlei manieren terug te komen naar haar eigen tijd.

Cijfer IMDB: 8,4| Mijn cijfer: 9,2

Toen ik de eerste aflevering van deze serie had gezien was ik nog niet ervan overtuigd dat ik de serie verder wilde kijken. Ik vond het allemaal een beetje vaag en het leek niet helemaal mijn ding. Meestal kijk ik twee afleveringen om te bepalen of ik een serie leuk genoeg vind en ik ben blij dat ik dat bij Outlander ook gedaan heb want wat is dit een heerlijke serie. Veel actie en romantiek met een klein vleugje magie. Seizoen 3 vond ik het minst leuke seizoen maar als je daar even doorheen gaat wordt de serie weer leuker. Echt een aanrader wat mij betreft.


2. Pride and Prejudice

Pride and prejudice 1995 cover

Drama | Romantiek

Gebaseerd op de roman van Jane Austen. Het verhaal speelt zich af in Engeland aan het begin van de negentiende eeuw. Het draait om de vijf ongehuwde dochters van Mr. en Mrs. Bennet op hun landgoed Longbourn, nadat de rijke en aantrekkelijke Mr. Bingley en zijn statusbewuste vriend Mr. Darcy bij hen in de buurt komen wonen. Terwijl Bingley onmiddellijk voor de oudste dochter, de tweeëntwintigjarige Jane, valt, heeft Darcy moeite met de lage status van de lokale gemeenschap en ligt hij regelmatig verbaal in de clinch met de tweede dochter uit het gezin, de twintigjarige Elizabeth.

Cijfer IMDB: 8,8 | Mijn cijfer: 9,8

Pride and Prejudice blijft een klassieker die iedereen een keer gezien moet hebben. Je hebt verschillende verfilmingen ervan maar de film uit 2005 en deze serie uit 1995 vind ik de allerbeste. Ook het boek heb ik gelezen en die vond ik ook fantastisch.

Het verhaal wordt met humor verteld en neemt je mee in de pracht en praal van de high society. Romantiek op en top!


1. North & South

North & South cover

Drama | Romantiek

Wanneer haar vader zijn gezin naar een industrieel stadje Milton brengt, worstelt de dochter van de pastoor, Margaret Hale, om zich aan te passen aan haar harde, nieuwe omgeving. Als dochter van een burgeres parson, heeft Margaret Hale een bevoorrechte opvoeding genoten in het landelijke zuiden van Engeland. Wanneer haar vader het gezin oproept om aan het werk te gaan in de noordelijke textielstad Milton, is Margaret geschokt door het vuil, het lawaai en de norsheid van de mensen, maar ze behoudt haar hoogste minachting voor de charismatische textielfabriek-eigenaar John Thornton.

Cijfer IMDB: 8,6 | Mijn cijfer: 10

North & South is voor mij de ultieme kostuumdrama die er is. De kostuums, filmlocaties, acteurs etc. alles klopt aan deze serie. De serie is gebaseerd op het gelijknamige boek van Elizabeth Gaskell (het boek staat op mijn leeslijst). Ik kan je er veel over vertellen maar dit is een serie die je gewoon moet zien en hopelijk word je er dan net zo verliefd op als ik.


Dit was mijn top 20 kostuumdrama-series. Een leuke en gevarieerde lijst vind ik zelf.
De series Lark Rise to Candleford, Le Bazar de la Charité en The White Queen haalde net mijn top 20 niet zoals nog enkele meerdere super series. Ben je benieuwd welke dat zijn? Bekijk dan mijn top 30 op IMDB.

Heb jij al een serie uit mijn lijst gezien en wat is jouw favoriet?

Liefs Patries

Een gedachte over “Bridgerton gezien? Deze 20 kostuumdrama-series moet je ook zien

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.