J.K. Rowling - Harry Potter en de steen der wijzen header

Boek recensie: Harry Potter en de steen der wijzen | J.K. Rowling

Alle boeken en films van Harry Potter zijn al jaren razend populair. De films heb ik al meerdere keren gezien maar de boeken had ik nog niet gelezen. Het leek mij de hoogste tijd om daar eens aan te beginnen zodat ik ook kan ervaren wat ik daarvan vind. Ik begin uiteraard bij het eerste boek Harry Potter en de steen der wijzen.

Ben je benieuwd waar het boek over gaat en wat ik ervan vond? Lees dan snel verder.

Samenvatting

Harry Potter is een doodgewone, maar ongelukkige jongen die sinds de dood van zijn ouders bij zijn saaie en hardvochtige oom en tante woont, in de bezemkast onder de trap. Op een dag arriveert er een geheimzinnige brief voor hem. En daarna nog een, en nog een. De brieven veranderen Harry’s hele leven: hij wordt gered door een woeste figuur op een vliegende motorfiets en hij komt erachter wie zijn verongelukte ouders waren. Met een speciale trein die vertrekt van Perron 9 3/4 belandt bij op Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus, waar hij alles leert over bezemstelen, toverdranken en monsters. En uiteindelijk moet Harry het opnemen tegen zijn aartsvijand Voldemort, een levensgevaarlijke tovenaar.

Wat vond ik van het boek?

+ Meeslepend
+ Grappig
+ Goede verhaallijn

Geen

Waardering: 4 uit 5.

J.K. Rowling schrijft vlot en meeslepend. Het verhaal is gedetailleerd omschreven maar niet zo gedetailleerd dat het langdradig word of dat je je eigen fantasie niet meer kunt gebruiken.

Je wordt meegenomen in de wonderlijke en magische wereld van Harry en Zweinstein. Daarbij heeft J.K. Rowling een goede dosis humor en spanning toegevoegd. Ik vind het knap hoe ze je in de beleveniswereld van elf jarige laat kruipen. Daardoor komt het soms wat kinderachtig over voor een volwassenen maar dat maakt het ook realistischer en goed geschreven.

Ondanks dat ik eerst de film heb gezien en daarna pas het boek heb gelezen heeft het boek voldaan aan mijn verwachting. Bij sommige gebeurtenissen wijkt de film af van het boek. Ik vond dat niet heel storend en ik vind dat ze het boek goed verfilmd hebben.

Van dit boek zijn er verschillende covers uitgebracht. Ik heb het boek met een wat oudere cover gelezen (zie foto). Ik vind het een sprekende, kleurrijke en mooie cover. 

Een minpunt heb ik eigenlijk niet! Ik vond het een leuk boek en ik las het vrij snel uit. Ik zou dit boek aan Harry Potter liefhebbers zeker aanraden!

Liefs Patries

Algemene informatie

Genres: Fantasie | Fictie

Auteur: J.K. Rowling
Uitgever: De Harmonie te Amsterdam
Taal: Nederlands
Bindwijze: Hardcover

Verschijningsjaar: 1998
Druk:
4e druk
Aantal pagina’s: 228 pagina’s
Originele titel: Harry Potter and the Philosopher’s Stone

Meer info: Bol.com | Goodreads

Een gedachte over “Boek recensie: Harry Potter en de steen der wijzen | J.K. Rowling

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.